Blog

Projektowanie stron internetowych

Projektowanie stron internetowych

Co rozumiemy przez projektowanie stron internetowych?

Projektowanie stron internetowych to proces, na który składa się kilka etapów. Na początek należy poznać cele i wymagania klienta, następnie zaplanować zakres projektu, a także stworzyć mapę strony i elementów. Kolejnym krokiem jest zebranie materiałów i treści, oraz opracowanie warstwy graficznej. Ostatnia część procesu to testowanie projektu pod wieloma kątami, a na koniec umieszczenie strony na hostingu i oficjalne jej uruchomienie dla odwiedzających.

Dla każdego biznesu jest to jeden z najważniejszych aspektów w zakresie reklamy i marketingu. To pierwsza rzecz, którą zobaczy potencjalny klient i która wpłynie na jego opinię o Twojej firmie.

Zadaniem projektanta stron internetowych jest stworzenie strony internetowej, która będzie estetyczna, łatwa w nawigacji i dostosowana do różnych urządzeń.

Na zaprojektowanie strony internetowej zatem musi złożyć się kilka punktów: zaprojektowanie graficzne, architektura informacji i treści, oraz zakodowanie strony. Za wygląd strony internetowej oraz jej branding odpowiada przygotowana grafika. Treści merytoryczne należy ułożyć i przedstawić w logiczny sposób, tak, aby łatwo było znaleźć to, czego szukasz. Interfejsy odpowiadające za interakcję użytkowników z witryną trzeba odpowiednio napisać z pomocą języków programowania takich jak HTML, CSS i JavaScript.

Projektowanie stron internetowych i koszty z tym związane?

Strona internetowa to świetny sposób na promocję Twojej firmy i udostępnienie jej publicznie. Istnieje jednak wiele czynników, które mogą wpływać na koszt strony internetowej. Projektowanie stron internetowych wyceniane jest na podstawie trzech głównych czynników, które wpływają na jej koszt. To jej projekt, w kolejnym etapie rozwój i hosting.

Podstawowy koszt strony to jej zaprojektowanie i wykonanie. Wykonanie można zlecić projektantom stron internetowych lub budować stronę samodzielnie korzystając z kreatorów typu WIX lub Wordpress. Na wycenę kosztu wykonania ma wpływ głównie fakt, ile czasu i wysiłku poświęca się na napisanie kodu dla Twojej witryny, oraz zintegrowanie go z wszystkimi elementami, które będą na stronie. Na przykład media społecznościowe, formularze lub systemy płatności. Jeżeli budujesz duży i skomplikowany projekt trzeba poświęcić więcej czasu na jego zbudowanie.

Administracja i opieka, oraz ewentualne pozycjonowanie to część rozwojowa strony. Koszt będzie uzależniony od wielkości strony i potrzeby wprowadzania na niej zmian, lub też redagowania podstron takich jak na przykład blog. Na koszt pozycjonowania wpływa między innymi wielkość firmy, konkurencyjność branży i obszar działania.

W dalszym spektrum należy wziąć pod uwagę koszt utrzymania strony na serwerze, aby zapewnić odwiedzającym dostęp do Twojej strony. Hosting to miejsce na serwerze, w którym Twoja witryna znajduje się fizycznie i skąd rozpowszechniana jest w Internecie.

Projektowanie stron internetowych, trendy które musisz znać

Każdego roku pojawiają się nowe trendy w projektowaniu stron internetowych. Trendy te są tak popularne, że w końcu stają się głównym nurtem.

Niektóre z najpopularniejszych trendów w projektowaniu stron internetowych na rok 2022 to:

  • Minimalizm - sprawia że strona wygląda autentycznie, profesjonalnie i poważnie, jest to trend stosowany przez większość światowych marek.
  • Pełnoekranowy układ strony - wykorzystuje całą dostępną powierzchnie ekranu, który można kreatywnie zagospodarować i zaplanować intuicyjną nawigację.
  • WebGL - interaktywna grafika 2D i 3D renderowana z wykorzystaniem języka JavaScript
  • Film - klip video zamiast standardowego zdjęcia w nagłówku, nadaje stronie dynamiki i nowoczesności
  • WebP - stworzony przez Google format graficzny, który stał się standardem
  • Warstwy - to trend związany z nachodzącymi na siebie zdjęciami i tekstami, a wszystko to połączone animacją
  • Nieskończone przewijanie - to korzystanie z witryn i aplikacji z długim przewijaniem, w których użytkownicy przewijają w dół, aby wyświetlić więcej treści. Jest to trend, który pojawiał się od kilku lat i nadal jest silny w tym roku.

Jakie są rodzaje stron internetowych i co należy uwzględnić w projekcie Twojej witryny?

Istnieje wiele rodzajów stron internetowych, z pośród których możesz dopasować kilka dla swojej firmy. Precyzując swoje cele i wymagania z pewnością wybierzesz typ odpowiadający Twoim potrzebom.

Strona firmowa

Strona przeznaczona informowania potencjalnych klientów o oferowanych przez Ciebie produktach lub usługach. Przybliżają zainteresowanym wartości i możliwości Twojej firmy. Strona firmowa powinna ułatwiać kontakt z Twoją firmą, a także zawierać opisy tego czym dysponujesz w swojej ofercie.

E-commerce

Strona e-commerce jest rodzajem strony biznesowej, która oferuje zakup produktów i usług na stronie za pomocą transakcji online, bez ingerowania osób fizycznych w momencie przeprowadzania transakcji.

Blog osobisty

Blog to rodzaj strony prywatnej, najczęściej opowiadający o wydarzeniach i doświadczeniach z życia prywatnego. Zdarza się również że blog taki jest powiązany z biznesem i służy do promowania, a także sprzedaży produktów swoich lub partnera biznesowego.

Strona informacyjna

Portale medialne i inne serwisy informacyjne dostarczają najnowsze informacje o wydarzeniach z całego świata. Strona informacyjna przedstawia codziennie szereg aktualności z tego co dzieje się w danej branży, kraju czy też społeczności.

Portfolio

Strona internetowa tego typu to zbiór wcześniej zrealizowanych przez profesjonalistów projektów, które są prezentowane w celu pozyskiwania nowych zleceń, lub promowania własnej reputacji.

Strony edukacyjne

Strona edukacyjna to miejsce, gdzie społeczeństwo ma ułatwiony dostęp do wszelakich kursów online. Środowiska nauczycielskie, instytucje edukacyjne, oraz profesjonaliści tworzący kursy wykorzystują ten rodzaj stron do udostępniania swoich materiałów zarówno do promocji swoich treści, a także dodatkowego zarobku.

Forum internetowe

Forum to miejsce gromadzące społeczności o podobnych zainteresowaniach, którzy wymieniają się swoimi poglądami, przemyśleniami, doświadczeniami i wiedzą. Tworzą grupy dyskusyjne, gdzie każdy może wyrazić swoją opinię.

Strona wizytówka

Strona internetowa typu wizytówka lub też broszura posiada prosty dostęp do informacji o danej firmie. Zawiera sekcję przedstawiającą czym firma się zajmuje oraz sekcję kontaktową. Strona wizytówka jest rodzajem strony internetowej, która jest z punktu widzenia projektowania dość łatwa do zaprojektowania.

Logo Giedeé